|
Městská
část Praha - Dolní Počernice: Místní Agenda 21 |
|
|
|
Místní Agenda 21 v Městské části Praha
– Dolní Počernice |
-
Městská část Praha – Dolní Počernice podala žádost o zařazení do
Místní Agendy 21 v březnu roku 2008, a to prostřednictvím webového
portálu www.cenia.cz, oficiální evidence Místní agendy 21 v České
republice. Registrace proběhla v pořádku. Účet byl aktivní od
3.4.2008.
-
V roce 2008 se MČ stala také členem Národní sítě zdravých měst a
aktivně se zapojila do její činnosti. Starosta MČ pan Zbyněk
Richter se jako odpovědný politik aktivně zúčastňuje setkání NSZM
a strategii postupu MČ v MA21 projednával na několika jednáních se
zástupci NSZM.
-
V červnu 2009 byla podána žádost o postup do kategorie "D" a
24.6.2009 byla pro MČ Praha - Dolní Počernice potvrzena kategorie
D.
-
S pomocí finanční podpory z Revolvingového fondu MŽP ČR byly
realizovány i další aktivity, na základě kterých byla MČ zařazena
o další stupeň výš - do kategorie C MA21, a to 27.9.2010.
-
MČ Praha – Dolní Počernice v průběhu roku 2011 aktivně naplňovala
kritéria Místní Agendy 21, a to kategorie D a C.
Splnění obou kategorií bylo schváleno v listopadu 2011.
|
|
Co je Místní Agenda 21 (MA21)
Místní Agenda 21 (MA21) je programem konkrétních obcí, měst,
regionů, který zavádí principy trvale udržitelného rozvoje do
praxe při zohledňování místních problémů. Je tvořen za účasti a ve
spolupráci s občany a organizacemi a jeho cílem je zajištění
dlouhodobě vysoké kvality života a životního prostředí na daném
místě.
MA21 je časově náročný proces, který prostřednictvím zkvalitňování
správy věcí veřejných, strategického plánování (řízení),
zapojováním veřejnosti a využíváním všech dosažených poznatků o
udržitelném rozvoji zvyšuje kvalitu života ve všech jeho směrech a
vede k zodpovědnosti občanů za jejich životy i životy ostatních.
Mnohé z aktivit a programů směřujících ke zlepšení kvality života
a životního prostředí ve městech/obcích/regionech by se daly
nazvat MA21. Jednotlivé činnosti musí být ovšem součástí
dlouhodobé, jasně stanovené a veřejností přijaté strategie
udržitelného rozvoje. MA21 může iniciovat kdokoliv (místní správa,
neziskové organizace, škola, i jednotlivci). Iniciační skupina by
měla zapojit co největší množství obyvatel ke tvorbě akčního
plánu, který musí být následně zaštítěn politicky.
MA21 lze zavést akcí v rámci zastupitelstev:
► výkon a provoz místní správy směřující k udržitelnosti
► začleňování principů udržitelného rozvoje mezi priority
samospráv a do dokumentů
nebo provádět dalšími aktivitami v rámci širších společenství a
celků:
► zvyšování povědomí o trvale udržitelném rozvoji, vzdělávání a
výchova
► poradenství, konzultační a informační činnost
► zapojování veřejnosti do rozhodování
► spolupráce, partnerství
► vytvoření místní strategie udržitelného rozvoje a akčního plánu
► měření účinnosti procesu MA21, informování a rozbor dosaženého
pokroku
► sledování dalších stanovených ukazatelů (např. sada indikátorů ECI).
Vysvětlení pojmů:
Agenda 21 |
Dokument OSN, který byl přijat na konferenci o životním
prostředí v Rio de Janiero roku 1992 (na tzv. Summitu Země). Je
programem pro 21. století, ukazuje cestu k udržitelnému rozvoji na
naší planetě. Je komplexním návodem globálních akcí, které mohou
poznamenat nebo ovlivnit přechod na udržitelný rozvoj. |
Místní Agenda 21 (MA21)
|
Nástroj pro uplatnění principů
udržitelného rozvoje na místní a regionální úrovni v praxi. Je
prováděna v konkrétním čase a místě a v obci nebo regionu. Je to
proces, který prostřednictvím zkvalitňování správy věcí veřejných,
strategického plánování (řízení), zapojování veřejnosti a
využívání všech dosažených poznatků o udržitelném rozvoji v
jednotlivých oblastech zvyšuje kvalitu života ve všech jeho
aspektech a směřuje k zodpovědnosti občanů za jejich životy i
životy ostatních bytostí v prostoru a čase.
Místní odkazuje na Vaše vlastní místo působení, bydliště, obec,
případně region. |
Agenda |
slovo latinského původu a znamená program nebo také seznam
věcí, které je třeba udělat, aby bylo dosaženo cíle. |
21 |
vztahuje se k tomu, co musíme udělat v 21. století, vyzývá k
uvažování v delším časovém horizontu. |
Udržitelný rozvoj |
nebo také trvale udržitelný rozvoj je
takový rozvoj, který uspokojuje potřeby přítomnosti, aniž by
oslaboval možnosti budoucích generací naplňovat jejich
vlastní potřeby (G. H.
Brundlandová, Naše společná budoucnost, 1987). Je to způsob
života, který je zaměřen na hledání harmonie mezi člověkem a
přírodou, mezi společností a jejím životním prostředím. Spočívá
také na rovnováze mezi svobodami a právy každého jednotlivce a
jeho odpovědností vůči jiným lidem i přírodě jako celku. Trvale
udržitelný rozvoj společnosti je takový rozvoj, který budoucím
generacím zachová možnost uspokojovat jejich základní životní
potřeby a přitom nesnižuje rozmanitost přírody a zachovává
přirozené funkce ekosystémů (§ 6 zákona č. 17/1992 Sb. o životním
prostředí). |
|
|
|
Co je Národní síť Zdravých měst České
republiky
V roce 1988 iniciovala OSN – světová zdravotní organizace (WHO)
mezinárodní Projekt Zdravé město, ke kterému přizvala
nejvýznamnější evropské metropole. Po roce 1989 se myšlenky
uvedeného projektu začaly realizovat i v České republice. V roce
1994 vytvořilo jedenáct aktivních českých měst asociaci s názvem
Národní síť Zdravých měst České republiky (NSZM ČR).
NSZM je dnes mezinárodně certifikovaná organizace, která
zastřešuje desítky municipalit - měst, obcí, krajů a také
mikroregionů.
Pojmem „zdravou“ může být označena municipalita, která se
systematicky a dlouhodobě zabývá životním prostředím, zdravím,
kvalitou života a udržitelným rozvojem a ptá se svých obyvatel na
jejich názory. Nejedná se tedy pouze o stav životního prostředí,
ale zejména o zdravý životní styl lidí a odpovědnost vůči budoucím
generacím.
Jaké jsou přínosy členství v NSZM?
► zastřešení významnou mezinárodní autoritou (OSN-WHO)
► využití principů a doporučení EU a OSN pro kvalitní udržitelný
rozvoj městské části
► využití informací a služeb k získávání finančních zdrojů
(dotace, fondy EU)
► možnost výměny zkušeností v ČR i v zahraničí
► využití pomoci při zpracování a řízení kvalitní strategie
rozvoje municipalit
► možnost spolupráce s odbornými partnery v ČR i v zahraničí
► zlepšení image pro tuzemské i zahraniční návštěvníky
Jaké jsou vize Zdravého města?
► udržitelné město
► město pro děti
► zdravý život jako hobby
► město jako domov
► město informací a technologií
► prosperující město
► naše město stojí za to vidět
Neoddělitelnými pojmy v souvislosti s členstvím v NSZM jsou :
Místní agenda 21 (MA 21)
MA 21 je progresivní metoda, která zastřešuje zvyšování kvality
veřejné správy a vede k praktickému uplatnění principů
udržitelného rozvoje na místní a regionální úrovni.
Správné uplatnění MA 21 by mělo přinést kromě kvalitnější a
efektnější práce veřejné správy i řadu přidaných hodnot –
spokojenost obyvatel, jejich zapojování do veřejného života i do
spolurozhodování o věcech veřejných a o strategii rozvoje obce.
Komunitní plánování (KP)
Komunitní plán nebo také „Plán zdraví a života“ je dohoda, která
formuluje problémy z pohledu veřejnosti, přičemž jsou sledovány
všechny oblasti s vlivem na kvalitu života
a zdraví obce, města či regionu. KP vzniká tzv. procesem
„plánování odspodu“ za účasti
a zapojení veřejné správy, odborníků a zástupců široké veřejnosti
a je důležitým podkladem pro tvorbu strategického plánu konkrétní
municipality.
Data Plán
Představuje informační databázový nástroj Národní sítě zdravých
měst, který slouží zdravým obcím, městům a regionům k tomu, aby
dovedly přehledně a efektivně řídit procesy ve veřejné správě. V
podstatě se jedná o zapracování střednědobých a dlouhodobých
investičních záměrů a dalších procesů, souvisejících s výkonem
veřejné správy včetně jejich financování, osobní zodpovědnosti a
možnosti kontroly veřejností.
Databáze Dobrá Praxe
Pomáhá shromažďovat, systematicky třídit a poté nabízet jednotlivé
příklady dobré praxe zájemcům z řad státní správy a samosprávy,
neziskovým organizacím, soukromému sektoru, ale i jednotlivcům z
řad veřejnosti.
Udržitelný rozvoj
Velmi často se můžeme setkat s konstatováním, že udržitelný rozvoj
je odpovědí na stále se prohlubující negativní důsledky působení
člověka na tuto planetu a její jednotlivé složky. Podstatou
udržitelného rozvoje je sladění sociálního, environmentálního a
ekonomického pilíře lidské společnosti tak, aby současná generace
neohrožovala uspokojováním svých potřeb možnosti a schopnosti
příštích generací uspokojovat své vlastní potřeby. |
|
|
NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY K MÍSTNÍ AGENDĚ 21
|
|
Proč je místní Agenda 21 mimořádná?
Je tu mandát schválený OSN - místní úřady celého světa se zapojují
do tohoto procesu -
v roce 2001 to bylo již 6.300 municipalit ve více než 100 různých
zemích světa. V Evropě
se 1.300 měst s celkem 100 mil. obyvateli připojilo ke Kampani
udržitelných měst, jejímž
hlavním cílem je podpora MA 21. Program Zdravých měst nyní
zahrnuje 1500 měst na
celém světě. Přes 70% místních Agend 21 má vytvořenou strategii
udržitelnosti, do jejíž
přípravy přispěli zástupci hlavních skupin (podílníků). V Japonsku
se ke strategii MA 21
přihlásilo celkem 109 municipalit. Ve Švédsku jsou to všechny
místní správy a ve Velké
Británii 90%. V Austrálii má strategii MA 21 177 municipalit, v
oblasti Pobaltí, Polska a
Ruska je to celkem 100 měst. Proces decentralizace rozhodovacích
pravomocí z
centrální na místní úroveň vedl k šíření programů MA 21 v
Asijsko-pacifickém regionu: v
Číně, Thajsku, Indonésii, Filipínách, Malajsii, Vietnamu, a Jižní
Koreji. V případě Jižní
Koreje jde o 170 měst s oficiálním procesem MA 21. V Jižní Americe
napomáhá MA 21
šířit rovnost a demokracii v místních správách. Místní Agendy 21
jsou podporovány z
národní i mezinárodní úrovně. Podstatou místní Agendy 21 jsou
principy udržitelného
rozvoje. Tento proces uznává klíčovou úlohu místních úřadů pro
dosažení udržitelnosti.
Vyžaduje podíl všech místních činitelů a podporuje místní
demokratické procesy. Vyzývá
ke spolupráci a ke sdílení myšlenek a poznatků s ostatními.
Poukazuje na globální
odpovědnost - snižováním nepříznivých dopadů na ekonomiku,
společnost i životní
prostředí v místě snižujeme dopady i na vzdálenější místa. Jde o
komplexní přístup k
řízení společnosti - o propojení ekonomických, sociálních,
ekologických, kulturních a
dalších aspektů, které ovlivňují životní úroveň místních obyvatel. |
|
Je místní Agenda 21 zcela něco nového?
Mnohé z aktivit a programů, které v současné době probíhají a
které směřují ke zlepšení
životního prostředí a kvality života, by se daly nazvat místní
Agendou 21. Není to tedy tak,
jak by si lidé mohli říci: "Zase něco nového, zase budu muset
začít od začátku", ale jedná se
o větší propojení, širší a otevřenější spolupráci a o celkový
přístup k řešení problémů
rozvoje.
Nelze však říci, že realizujete místní Agendu 21, pokud probíhá
některá z uvedených
činností bez toho, aniž by tato činnost byla součástí dlouhodobé,
jasně stanovené a
společenskými skupinami a veřejností přijaté strategie
udržitelného rozvoje vaší obce.
Do procesu místní Agendy 21 mohou spadat například následující
činnosti:
► obnova památek
► oživování a zachovávání tradičních zvyklostí a řemesel
► udržitelná turistika
► územní plánování založené na integrovaném přístupu a vhodná
výstavba
► péče o krajinu
► péče o starší občany
► programy pro školy zaměřené na otázky udržitelného rozvoje
► programy konzultací, které by měly vést k vytvoření
strategického plánu rozvoje místa
► praktické práce v místě, tzv. práce "zdola" v rámci místního
společenství, jako např.
výsadba stromů, údržba parků
► projekty, které se zabývají konkrétní problematikou např.
dopravou
► kulturní a společenské akce, akce pro veřejnost (slavnosti,
jarmarky, poutě)
► výchovné a vzdělávací programy pro veřejnost i pro místní
zastupitele a jiné cílové
skupiny
► spolupráce s médii při osvětě veřejnosti
► podpora vhodného podnikání
► vlastní práce místních orgánů - zapracování principů
udržitelného rozvoje do
koncepcí, plánů i každodenní agendy
► environmentální systémy řízení pro podniky, místní úřady a další
instituce
► ekologické vytápění
► nákupy respektující udržitelnost spotřeby
a řada dalších.
Uvedené bloky činností jsou jenom malou ukázkou toho, co může být
nazýváno aktivitami v
rámci místní Agendy 21.
Řešení udržitelnosti je velmi složitá problematika a místní Agenda
21 je proces se širokým
záběrem, protože se dotýká všech složek života. Přijetí principů
udržitelného rozvoje do
politiky místní správy, stanovení strategického rozvojového plánu
a zapojení veřejnosti do
plánování i aktivit jsou výchozími kroky procesu místní Agendy 21.
Součástí místní Agendy
21 je i celá řada konkrétních aktivit a projektů. Nelze však dělat
všechno najednou. Je
podstatné začít s něčím, co je pro to které místo opravdu důležité
a co může přinést, byť
malý, úspěch. |
Jaká je role místních úřadů v místní Agendě 21?
Místní úřady/správy obcí mají rozhodující roli v udržitelném
rozvoji, protože:
►
zastupují místní společenství a pracují v jeho zájmu
►
mají právní nástroje k regulaci činností v území
►
mají významnou úlohu při plánování
►
místní samosprávy vlastní a spravují majetek v nejrůznější míře
►
mohou z velké části ovlivňovat místní obyvatele i návštěvníky
pomocí osvěty,
poradenství, informací a příkladů
►
mohou podněcovat a příznivě ovlivňovat širší spolupráci mezi
různými organizacemi,
institucemi a sektory,
mají přímé vlivy jako spotřebitelé a
zaměstnavatelé
Velmi důležité je to, že zodpovědné místní zastupitelstvo má
stěžejní úlohu v přenášení
pozitivních názorů, hodnot, potřeb a snah lidí do programů,
projektů, politiky a plánů, a v
jejich praktickém uplatnění. Místní Agenda 21 se zabývá uplatněním
principů udržitelnosti v
praxi a neměla by být pokládána za rozptylování od "opravdové"
práce. Naopak je tam, kde
"opravdová" práce začíná a končí.
Čeho chceme prostřednictvím místní Agendy 21 dosáhnout?
Globální problémy mají kořeny v místních činnostech, a proto je
jejich řešení závislé na
místních aktivitách. Místní Agenda 21 by měla směřovat k
udržitelnosti v místním měřítku i v
globálních návaznostech a měla by zprostředkovat pochopení
souvislostí mezi globálními
záležitostmi a našimi individuálními rozhodnutími. Měla by
pojednávat o dosahování "více s
málem" (ke skutečným hodnotám nepotřebujeme mnoho materiálních
zdrojů), jde o větší
využívání našich dovedností a duševního potenciálů a úspornější
využívání zdrojů.
Můžeme být náročnější na kvalitu našeho životního prostředí a
kvalitu našeho života a přitom
skromnější v našich materiálních požadavcích.
MA21 by měla vést k otevřené spolupráci celého místního i širšího
společenství. Zabývá se
zabezpečením kvalitního života (ve všech jeho dimenzích -
materiální, duchovní, kulturní,
společenské, etické, estetické aj.) v kvalitním prostředí, a to s
perspektivou dlouhodobé
udržitelnosti.
Pokud uplatníme místní Agendu 21, pak můžeme pozitivně ovlivnit:
-
dopravu,
-
ekonomickou úroveň a
rozvoj,
-
výrobu a spotřebu,
-
zaměstnanost,
-
nakládání s energií,
-
počet obyvatel,
-
stupeň kriminality,
-
bezpečnost,
-
těžbu hornin a surovin,
-
znečištění prostředí,
-
produkci odpadů,
-
nakládání s odpady,
-
kvalitu ovzduší,
-
kvalitu potravin,
-
kvalitu a spotřebu vody,
-
infrastrukturu,
|
-
kvalitu bydlení,
-
turistiku,
-
zdraví,
-
komunikaci mezi lidmi,
-
výchovu a vzdělávání,
-
místní tradice,
-
sociální péči,
-
spokojenost obyvatel a návštěvníků,
-
diverzitu (rozmanitost) přírody, kultury,
názorů ad.,
-
krajinu,
-
přírodu a zeleň,
-
rekreaci,
-
společenský život,
-
stav historických budov,
-
výstavbu,
-
plánování,
|
|
a další oblasti. |
|
|
Jaké přístupy je potřeba uplatňovat v procesu místní Agendy 21?
Důraz na udržitelný rozvoj by měl být rozhodujícím měřítkem při
všech činnostech místních
úřadů. Proces místní Agendy 21 musí být souvislou iniciativou,
hodnotnými koncepty i
způsoby realizace, a ne jenom sbírkou "hezkých" projektů.
Systematický přístup k rozvoji
místa s dlouhodobou perspektivou a uplatněním principů
udržitelnosti je to, co se očekává od
dobře pracujících místních úřadů.
Nejsou stanovené žádné jednotné postupy jak zavádět místní Agendu
21, ale jsou známy
některé klíčové kroky jak na to.
Místní Agenda 21 se snaží povzbudit větší účast obyvatel v
procesech plánování a realizace
rozvoje. Každá kvalitní strategie místní Agendy 21 by měla
spojovat snahy různých sektorů
společnosti a místních obyvatel, vycházet z podrobné analýzy
místních problémů a směřovat
k udržitelnému rozvoji. To neznamená, že právo místních správ
učinit konečné rozhodnutí by
tím mělo být umenšováno nebo zpochybňováno, ale lidé by měli
pomoci místní správě učinit
co nejlepší rozhodnutí založené na základě jejich potřeb a
usilování. |
|
Kdo může MA21 iniciovat?
Iniciativa může vzejít z místní správy stejně tak jako ze skupiny
místních lidí nebo externí
organizace. Tato iniciační skupina by měla zajistit zapojení co
nejširšího spektra občanů do
vypracování strategického a akčního plánu rozvoje obce/regionu.
Důležité je, aby tato
iniciativa vedla k politickému zastřešení procesu MA21 a k rozvoji
všech prvků systému. |
|
|
|
|
|
|