Úvod   Informace pro obyvatele Evidence obyvatel  

Informace pro obyvatele - Evidence obyvatel
 
         
  Trvalý pobyt - jak se přihlásit k trvalému pobytu

Místem trvalého pobytu se rozumí státním občanem ČR zvolená adresa pobytu v české republice. Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu a to v objektu, který je určen pro bydlení a je označen číslem popisným, orientačním popř. evidenčním.

Přechodné pobyty byly s účinností od 1.7.2000 bez náhrady zrušeny.

Kdo hlásí změnu trvalého pobytu:

  • občan České republiky starší 15 let nebo jím pověřený zmocněnec na základě ověřené plné moci
  • zákonný zástupce za občana mladšího 15 let, popř. pěstoun
  • zákonný zástupce za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům
  • zákonný zástupce za občana, jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena tak, že není způsobilý ohlásit změnu místa trvalého pobytu

Občan hlásí místo trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu tj. na Úřadu MČ Praha - Dolní Počernice.

Při ohlášení změny trvalého pobytu je občan povinen:

  • vyplnit a podepsat originál formuláře „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“, který je k dispozici na ohlašovně ÚMČ
  • předložit platný občanský průkaz, u něhož není oddělena jeho vyznačená část (pravý dolní roh) v důsledku změny místa trvalého pobytu
  • zákonný zástupce předkládá za občana mladšího 15 let jeho rodný list a prokazuje se svým občanským průkazem
  • doložit vlastnictví k bytu nebo domu, nebo doložit oprávněnost užívání bytu ( např. nájemní smlouvu, kupní smlouvu vloženou do katastru nemovitostí, výpis z katastru nemovitostí). Není-li občan nájemcem nebo vlastníkem bytu či nemovitosti je nutno předložit úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Úředně ověřené potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí svůj souhlas na přihlašovacím tiskopisu před zaměstnancem ohlašovny. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, způsobilá k právním úkonům, která je oprávněna užívat objekt nebo jeho část, nebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu.

Ohlašovna, po předložení veškerých potřebných dokladů, změnu místa trvalého pobytu vyznačí na místě  - oddělí vyznačenou část občanského průkazu (pravý dolní roh) a současně vydá občanovi potvrzení o změně místa trvalého pobytu.

Občan je povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 dnů ode dne, kdy došlo ke změně místa trvalého pobytu na
Úřadu městské části Praha 14, 198 21 Praha 9, Bratří Venclíků 1073

Úřední hodiny
Pondělí 7.30 - 18.00
Úterý 7.30 - 12.00
Středa 7.30 - 18.00
 Čtvrtek 7.30 - 12.00

Vydávání občanských průkazů

Za ohlášení změny místa trvalého pobytu občan České republiky zaplatí správní poplatek ve výši 50,- Kč. Děti mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeny.


Ukončení trvalého pobytu

Občan, který se rozhodne ukončit trvalý pobyt na území České republiky, sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa svého trvalého pobytu. Obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který vydal jeho občanský průkaz nebo matričnímu úřadu podle místa trvalého pobytu je povinen odevzdat občanský průkaz do 15 pracovních dnů.

Zrušení údaje o místu trvalého pobytu:

Ohlašovna rozhodne ve správním řízení o zrušení údaje o místu trvalého pobytu:

  • byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností,
  • byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl nebo je podle zvláštních právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bylení¨, nebo
  • zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana a neužíva-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část.

Kdo je oprávněn v této věci jednat:

Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, způsobilá k právním úkonům, která je oprávněna předmětný objekt užívat nebo jeho vymezenou část anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde je občan hlášen k trvalému pobytu.

Rozhoduje se na základě návrhu těchto osob a všechny skutečnosti musí doložit navrhovatel.

Kam se obrátit: Na příslušný úřad městské části dle místa trvalého pobytu ( ohlašovnu ) .

Co s sebou ( náležitosti, doklady )


Doklad, opravňující k užívání nemovitosti, aby bylo patrné, že žádost podává oprávněná osoba - výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouvu.

Dále je nutné k návrhu předložit:

  • pokud bylo soudem zrušeno užívací právo, příslušné soudní rozhodnutí s vyznačenou právní mocí,
  • pokud byla osoba vystěhována, doklad o provedeném výkonu rozhodnutí,
  • doklad, že osoba proti níž řízení směřuje, předmětný objekt neužívá (např. potvrzení družstva, prohlášení sousedů, uvedení svědků atd.),
  • pokud je vlastníkem objektu např. bytové družstvo, písemné pověření osoby, která bude tot družstvo v řízení zastupovat,
  • pokud je více oprávněných osob a bude v jednání zastupovat pouze jedna nebo více, plnou moc od ostatních, kteří pověří svého zástupce, a to pro celou dobu správního řízení nebo na jednotlivý úkon. Plná moc nemusí být ověřena.
   
Informace pro řešení životních situací pro obyvatele hl. m. Prahy - Hlášení trvalého pobytu
http://magistrat.praha-mesto.cz/61232_Hlaseni-trvaleho-pobytu