|
Trvalý pobyt - jak se přihlásit k trvalému pobytu
Místem trvalého pobytu se rozumí státním
občanem ČR zvolená adresa pobytu v české republice. Občan může mít jen
jedno místo trvalého pobytu a to v objektu, který je určen pro bydlení a
je označen číslem popisným, orientačním popř. evidenčním.
Přechodné pobyty byly s účinností od 1.7.2000 bez náhrady zrušeny.
Kdo hlásí změnu trvalého pobytu:
- občan České republiky starší 15 let nebo
jím pověřený zmocněnec na základě ověřené plné moci
- zákonný zástupce za občana mladšího 15
let, popř. pěstoun
- zákonný zástupce za občana zbaveného
způsobilosti k právním úkonům
- zákonný zástupce za občana, jehož
způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena tak, že není
způsobilý ohlásit změnu místa trvalého pobytu
Občan hlásí místo trvalého pobytu na
ohlašovně v místě nového trvalého pobytu tj. na Úřadu MČ Praha - Dolní
Počernice.
Při ohlášení změny trvalého pobytu je občan povinen:
- vyplnit a podepsat originál formuláře
„Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“, který je k dispozici na
ohlašovně ÚMČ
- předložit platný občanský průkaz, u
něhož není oddělena jeho vyznačená část (pravý dolní roh) v důsledku
změny místa trvalého pobytu
- zákonný zástupce předkládá za občana
mladšího 15 let jeho rodný list a prokazuje se svým občanským průkazem
- doložit vlastnictví k bytu nebo domu,
nebo doložit oprávněnost užívání bytu ( např. nájemní smlouvu, kupní
smlouvu vloženou do
katastru nemovitostí, výpis z katastru nemovitostí). Není-li občan
nájemcem nebo vlastníkem bytu či nemovitosti je nutno předložit úředně
ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny
místa trvalého pobytu. Úředně ověřené potvrzení se nevyžaduje v případě,
že oprávněná osoba potvrdí svůj souhlas na přihlašovacím tiskopisu před
zaměstnancem ohlašovny. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18
let, způsobilá k právním úkonům, která je oprávněna užívat objekt nebo
jeho část, nebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan
hlásí k trvalému pobytu.
Ohlašovna, po předložení veškerých potřebných
dokladů, změnu místa trvalého pobytu vyznačí na místě - oddělí
vyznačenou část občanského průkazu (pravý dolní roh) a současně vydá
občanovi potvrzení o změně místa trvalého pobytu.
Občan je povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 dnů
ode dne, kdy došlo ke změně místa trvalého pobytu na Úřadu
městské části Praha 14, 198 21 Praha 9,
Bratří Venclíků 1073
Úřední hodiny |
Pondělí |
7.30 - 18.00 |
Úterý |
7.30 - 12.00 |
Středa |
7.30 - 18.00 |
Čtvrtek |
7.30 - 12.00 |
Vydávání občanských průkazů
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu
občan České republiky zaplatí správní poplatek ve výši 50,- Kč.
Děti mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeny.
Ukončení trvalého pobytu
Občan, který se rozhodne ukončit trvalý pobyt na území České republiky,
sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa svého trvalého pobytu.
Obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který vydal jeho občanský
průkaz nebo matričnímu úřadu podle místa trvalého pobytu je povinen
odevzdat občanský průkaz do 15 pracovních dnů.
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu:
Ohlašovna rozhodne ve správním řízení o zrušení údaje o místu trvalého
pobytu:
- byl-li zápis proveden na základě
pozměněných, neplatných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo
nesprávně uvedených skutečností,
- byl-li objekt, na jehož adrese je občan
hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl nebo je podle zvláštních
právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bylení¨, nebo
- zaniklo-li užívací právo občana k
objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel
uvedena jako místo trvalého pobytu občana a neužíva-li občan tento
objekt nebo jeho vymezenou část.
Kdo je oprávněn v této věci jednat:
Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba. Za
oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, způsobilá k právním
úkonům, která je oprávněna předmětný objekt užívat nebo jeho vymezenou
část anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde je občan hlášen k
trvalému pobytu.
Rozhoduje se na základě návrhu těchto osob a všechny skutečnosti musí
doložit navrhovatel.
Kam se obrátit: Na příslušný úřad městské části dle místa trvalého pobytu
( ohlašovnu ) .
Co s sebou ( náležitosti, doklady )
Doklad, opravňující k užívání nemovitosti, aby bylo patrné, že žádost
podává oprávněná osoba - výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouvu.
Dále je nutné k návrhu předložit:
- pokud bylo soudem zrušeno užívací právo,
příslušné soudní rozhodnutí s vyznačenou právní mocí,
- pokud byla osoba vystěhována, doklad o
provedeném výkonu rozhodnutí,
- doklad, že osoba proti níž řízení
směřuje, předmětný objekt neužívá (např. potvrzení družstva, prohlášení
sousedů, uvedení svědků atd.),
- pokud je vlastníkem objektu např. bytové
družstvo, písemné pověření osoby, která bude tot družstvo v řízení
zastupovat,
- pokud je více oprávněných osob a bude v
jednání zastupovat pouze jedna nebo více, plnou moc od ostatních, kteří
pověří svého zástupce, a to pro celou dobu správního řízení nebo na
jednotlivý úkon. Plná moc nemusí být ověřena.
|